Wednesday 10 October 2012

Kolotkah?

Assalamuailaikum....

Hmm macam banyak pulak tengok perkataan melayu, kolot dan sewaktu dengannya kat Fb dan Twitter.  Kolot? Zaman memang dah maju, dan perkataan tu macam mudah ja cakap kat orang yang masih cuba mengamalkan tatatertib dan budaya masyarakat kita sejajar dengan kepentingan menjaga adab dan hukum-hukum Islam. Kalau ditegur sepasang kekasih yang sibuk berpeluk mesra terus mendapat pujian "bro, zaman dah maju la, yang ko ni kolot sgt sebab apa?". Kalau tak ditegur, nanti di alam satu lagi free free dia cakap "dulu saya berpelukan dengan si minah tu, dia nampak tapi dia tak tegur saya".

Lumrah dunia kan. Saya pun bukanlah insan yang berpendidikan agama yang tinggi, jauh sekali jika dibandingkan dengan ustaz-ustaz, tapi sebagai muslim seharusnya tanggungjawab itu saya laksanakan. Sama lebih kurang macam dalam drama melayu yang berkonsepkan ala-ala Islamik bilamana si ibu atau ayah menegur pakaian anak perempuan yang agak seksi, dengan lantang perempuan tu akan cakap "ni fesyen la ayah,zaman moden dah ni" takpun akan cakap "ish rimas la pakai tutup sana sini, kolot!"

Kolotkah? kalau ikut peredaran sejarah yang dicanangkan oleh negara barat sendiri, dulu manusia pakaian dia daun ja, la ni pun ada lagi yang pakai tutup ala kadar macam tu, tak cay pi tengok kat hutan Amazon tu. Pastu pelan-pelan manusia belajar untuk mencipta baju, menutup badan dengan sempurna sebab perasaan malu itu wujud. Tapi la ni, dah balik kepada zaman batu dulu dah...dedah sana sini dan kalau boleh kalau pakai baju pun, nak ketat-ketat bagi nampak semua benda tu ang lebih kurang sama kalau berbogel. Lelaki pulak dok bertindik sana sini kononnya nampak hebat. Pegi jalan-jalan pun pakai seluar pendek kononnya baru nampak style! tapi kalau dah muslim tu, pakai seluar pendek tu macam mana la nak pi solat bila masuk waktu.

Sekadar ingatan untuk diri saya sendiri, kita sudah diajar tatatertib berpakaian, tatatertib dalam perhubungan sesama insan dan lain-lain lagi. Jadi kalau dah tahu semua tu kenapa nak buat lagi? Nak peluk boleh, tapi pi la menikah kalau gatai sangat. Kalau tak cukup duit dijadikan alasan, pi ja ajak family untuk nikahkn pastu buat majlis kesyukuran sikit. Tak payah nak buat grand-grand sebab duit tak cukup. Ha kan lagi bagus tu, dapat jalankan pernikahan dalam keadaan sederhana dan tidak membazir. Kita sedar sebenarnya sesuatu yang dibuat tu salah atau tidak. Cuma last-last terpulang kat diri sendiri nak bawa bekalan yang jenis macam mana bila pergi ke alam yang kekal abadi nanti. Sama jugak dengan orang yang suka forward masej la, sms la, apa apa ja masej forward yang bunyi untuk mengajak kearah kebaikan. Sebagai contoh masej untuk sentiasa berselawat kepada Baginda Rasullullah s.a.w. Masej tu bagus, niat bagus, tapi dah kalau yang hantaq tu pakai baju T ketat, rambut kaler besi karat, tak ka nampak macam pelik kat situ?

Yup memang betul pun kata Dr M iaitu melayu mudah lupa, jadi sebab kita ni mudah lupa, sama-samalah kita saling ingat meningatkan. Jagalah pergaulan sesama insan dan yang paling penting untuk menjaga kesucian hati. Kalau hati bersih Insyaallah yang lain-lain akan turut mengikuti.


0 comments:

Post a Comment