Tuesday 16 October 2012

Mencari .......

Assalamuailaikum...

haha ni memang saya dah takda keja dah ni, belek-belek jam tengok lagi sejam setengah lagi baru boleh balik dan abis kerja untuk hari ni. satgi dah masuk maghrib, jadi sementara tunggu maghrib bolehla merapu sat kat sini.  Hmm baru kejap tadi dapat lagi masej thru whatsapp dari kazen, suruh amik cuti siap-siap untuk hadir ke majlis tunang dia.. last hari raya ari tu dia punya kawan special datang rumah beraya dengan family pastu tup tup terus mak kepada kawan special dia tu merisik...jadinya bulan 12 ni baru buat majlis rasmi untuk bertunang..bestnye la bila balik dari Tawau hari tu dapat cerita ni.


Sepupu ni dah 26 tahun dah, memang kami saling sakat menyakat bab ni dan sebagai yg lagi berumur ni, konfem la kena tembak bertalu talu dengan soalan yang sama bila balik kg..jadinya bila dapat tau ja dia dirisik, memang terus bagi la kat dia "haa tengok sapa yang kawin dulu, masin an mulut bg jo ni" ..family dengan sedara mara memang panggil joe ja..yg muda panggil bang jo la..tadi masa dia suruh amik cuti tu, sempat jugakla terkena dua tiga soalan..macam besa, spalan standard, jawapan yang keluaq dari mulut pun standar la "belum rezeki dan jodoh lagi". Tumpang hepy untuk dia, tapi tipula kalau hati tak sedih.

Lelaki normal manakah yang tidak mempunyai keinginan untuk membina keluarga? jadi sebab saya pun normal, keinginan tu tetap ada dan makin membara kot lepas tengok kawan-kawan yang seangkatan ni dah dapat baby. Tapi itulah, jodoh,pertemuan,ajal dan maut itu semuanya di tangan Allah. Selalu berpesan dekat diri sendiri supaya tak menangisi segala yang terjadi dan kegagalan dalam mencari permaisuri di hati. Ini kerana semuanya sudah ditetapkan mengikut aturan Illahi. Sebagai muslim, seharusnya saya tak berhenti dari berusaha dalam mencari permaisuri yang akan menyinari hidup ini Insyaallah. dalam perhubungan sesama insan juga saya mempunyai prinsip hidup yang masih utuh saya pegang sehingga sekarang. Tak dinafikan pernah terlibat dalam cinta monyet sekali dan setelah perhubungan yang berakhir tahun 2007 itu saya memegang azam dan membina prinsip hidup iaitu tidak akan mengatakan cinta kepada orang yang belum sah menjadi tunangan dan seterusnya menjadi halal bagi diri ini. 

Dan mungkin sebab prinsip itu juga saya pernah terlewat dalam melamar orang yang saya rasa serasi dan berbalik kepada apa yang saya tulis sebelum ini, bukan jodoh saya dan segalanya sudah ditakdirkan. Insyaallah dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan cabaran ini, saya akan terus berusaha mencari permaisuri hidup dan dalam masa yang sama memperkukuhkan diri agar mampu untuk memikul tanggungjawab, membimbing dan mengetuai keluarga yang bakal dibina suatu hari nanti insyaAllah.








0 comments:

Post a Comment