Wednesday 24 October 2012

Ilmu

Assalamuailaikum w.b.t...

Alhamdulillah kerana masih diberi kesempatan oleh Ya Rabbi  untuk saya menulis lagi dekat blog ni. Hari ini satu lagi bantuan datang untuk saya, dari sumber yang tidak disangka, syukur kepada rahmatMu Ya Allah atas pertolongan yang diberikan. Sesunguhnya segala yang terjadi adalah di atas ketentuanMu. Milik Allah lah jua segala apa yang diberikan dan kita sebagai hambaNya haruslah bersyukur dengan segala nikmat dan ujian yang mendatang kepada diri kita. Jangan pula disebabkan ujian yang mendatang menyebabkan kita lalai dan mudah terpengaruh dengan hasutan syaitan yang tidak akan berhenti dalam usaha untuk menyesatkan kita. Ujian yang datang dalam bentuk kesenangan dan kesusahan haruslah kita hadapi dengan tabah dan seharusnya dengan ujian ini mendekatkan lagi kita dengan Yang Maha Mencipta.

Dewasa ini juga kesedaran tentang Islam makin mendapat tempat di hati masyarakat dan golongan belia. Alahamdulillah dengan perkembangan positif ini. saya juga turut terkesan dengan perubahan dan kesedaran yang  dibawa oleh golongan-golongan yang memperjuangkan Islam agar kembali menjadi nadi dalam kehidupan seharian kita sebagai Muslim sejati. Semoga Allah memberkahi perjuangan ini dalam menegakkan syariatnya di dunia persinggaahan ini dan semoga Allah menetapkan hati kita atas landasan iman agar kita beroleh husnul khotimah di akhir hayat kita di dunia ini. Bukan mudah dalam menghadapi cabaran di zaman serba maju dan penuh dengan propaganda Yahudi ini.

Sekarang kita boleh melihat dan membaca status-status facebook dan twitter yang berkisar tentang Islam. Alhamdulillah si pemilik fb dan twitter tersebut ada kesedaran dan sama-sama berusaha dalam menyebarkan dakwah walaupun hanya retweet status orang lain yang berkisar tentang hadis dan amalan kebaikan. Namun sering kali saya mengingatkan diri sendiri agar mengkaji terlebih dahulu apa yang ditulis oleh orang-orang tersebut sama ada benar atau pun palsu. Trend semasa ini sesuatu yang bagus, namun kita haruslah mengkaji sendiri dan bertanyakan kepada orang yang lebih berilmu keran dikhuatiri kita memegang dan percaya kepada benda yang salah seperti hadis-hadis palsu yang diwujudkan hanya untuk menyenangkan dan menjaga kepentingan sesetengah pihak. Selalu mengajar diri sendiri agar mendapatkan pengesahan dari 3 sumber sebelum mengesahkan sesuatu benda tersebut teruatamanya yang melibatkan Islam. Kadang-kadang saya sendiri takut untuk meletakkan status yang berkaitan Islam sebelum mengkaji terlebih dahulu kerana dikhuatiri akan menjadi pegangan kepada golongan yang malas mengkaji. Marilah kita sama-sama mendalamai dan tidak berhenti dari belajar mengenai Islam. Cara yang palig mudah ialah dengan menghadiri kuliah-kuliah dan kelas pengajian di masjid yang selalunya akan diadakan selepas solat Maghrib. Semoga usaha kita akan mendapat keredhaan Allah. Segala pujian untuk Rasul junjungan kita Nabi Muhamad S.A.W. Andainya ada yang saya tersilap dalam menulis kali ini, saya mohon agar saya ditegur supaya saya dapat belajar dari kesilapan yang dilakukan. Insyallah.


0 comments:

Post a Comment