Sunday 30 September 2012

Kebetulan kot

Assalamuailaikum ....

Kali nak share tentang satu kejadian yang aku anggap sebagai kebetulan. Tapi di sebalik kejadian ni banyak boleh kita sama-sama amik iktibar. Hari Jumaat yang lepas telah pun dibentangkan budget untuk tahun depan. Walaupun aku ni bukan pakar ekonomi, dan dulu waktu sekolah pun tak belajar pun bidang ekonomi, tapi tetap setia tengok jugak pembentangan budget tu. Macam besala ada pro dan kontra, dan kelebihan dan keburukan. Tapi aku taknak ulas pun tentang semua tu, sebab macam aku kata tadi, aku bukan pakar ekonomi dan takda certificate untuk layakkan aku jadi pengulas.

Kerja dengan kerajaan ni, kalau tengok budget tu mestila ternanti nantikan sama ada dapat bonus atau tak. Tipula kalau orang yang keja kerajaan ni tak berharap pemberian bonus. Dan Alhamdulillah dapat bonus untuk tahun ni sebulan setengah gaji. Syukur padamu Ya Allah atas pemberian rezeki ini.  Ok dah banyak melalut, ni nak masuk cerita yang aku cakap nak cerita tadi. Aku macam orang lain yang ada smartphone (smartphone murah ja) ada la application whatsapp. Dalam whatsapp ni kami ada group kami sendiri. Group  yang sama-sama study dulu. Diringkaskan cerita, pada yang sempat tengok bajet 2013 tu akan update la apa yang dapat apa yang tak dalam group tu. Aku la salah seorang yang dok update.

Bila di hujung pembentangan bila bonus diumukan, dengan rasabest dan yukur aku pun share info tu dengan kengkawan dalam group tu. Pastu ada sahabat aku sorang ni pun hepy jgk, dia tanya berapa bulan? Aku balas kata sebulan setengah, setengah dahbagi time raya, kira ada sebulan lg, setengah bayar bulan 12 setengah lagi bayar bulan 1 tahun depan. Terus sahabat aku tu mengeluarkan perkataan yang rasanya tak patut untuk dikeluarkan. Aku pun tegur terus dan cakap kat dia untuk belajar bersyukur bukannya mencaci macam tu rezeki yang diberi. Selang 10 minit lepas tu, kawan aku yang lagi sorang yang melepak kat bilik aku ni ajak pergi recovery sahabat aku yang tadi tu. Dia kemalangan.

Alhamdulillah dia tak cedera apa-apa, cuma kereta yang dia langgar tu dia kena bagi ganti rugi dan kereta sendiri dia kena repair balik. Kebetulan kan? Musibah terjadi bila-bila saja yang Allah kehendaki. Tujuan aku menulis ni bukan untuk mengaibkan sesiapa, tetapi sekadar untuk dijadikan pengajaran untuk diri sendiri dan orang lain. Biarpun sedikit mana nikmat dan rezeki yang diberi, bersyukurlah kerana itu bahagian kita yang telah Allah tetapkan.


0 comments:

Post a Comment