Tuesday 16 October 2012

Ketenangan hidup

Assalamuailaikum...

Ketenangan hidup? ketenteraman hidup? dua ayat ni lebih kurang ja kan aksudnya. Hidup di zaman yang dipaggil zaman it dan teknologi, zaman berfesyen, Millenium era dan yang sama waktu dengannya memang mencabar. Mencabar bagi orang biasa macam saya yang tidak dilahirkan dalam limpahan wang ringgit dan emas. Ya hidup di dunia ini meman penuh dengan cabaran. Bila tersilap sikit ja terus jatuh tersungkur menyembah bumi. Keudiannya bergantung kepadadiri sendiri untuk bangun semula melawan ataupun terus menyembah bumi. Dalam keadaan sekarang yang penuh cabaran, tentu saja hati merasa gelisah apabila memikirkan masalah dunia, ya, kebanyakan manusia sekarang memang terlalu memikirkan masalah duniawi berbanding masalah akhirat iaitu keadaan di mana Baginda Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud :


 'Hampir-hampir seluruh umat mengeliling kamu sepertimana orang-orang yang kelaparan mengelilingi hidangan mereka.' Ada yang bertanya, 'Apakah itu disebabkan bilangan kita kurang?' Nabi s.a.w menjawab: 'Bilangan kamu pada ketika itu ramai tetapi seperti buih. Allah mencabut dalam hati seteru kamu perasaan gerun terhadap kamu dan meletakkan perasaan al-wahn dalam hati kamu.' Ada yang bertanya: 'Apa al-wahn itu wahai Rasulullah?' Jawab Baginda: 'Cintakan dunia dan bencikan mati.'
                                                                                                                               ( HR Abu Daud )

Besarnya kesalahan kita dan betapa kita telah mengecewakan Nabi S.A.W yang kita sayang dan sanjungi. Apabila kita terlalu memikirkan masalah duniawi dan cinta kepadanya kita sebenarnya makin menjarakkan diri dengan Yang Maha Mencipta. Ye mungkin kita masih lagi mengerjakan segala suruhan dan amalam yang diperintahkan, namun sejauh mana penghayatan kita dalam melakukannya? Sejauh mana keikhlasan kita dalam melakukannya? Mungkin tergerak di dalam hati kita "kalau aku kaya mesti tenang" . Benarkah begitu? tenangkah orang yang lebih kaya dan mampu membeli segalanya? tenangkah orag tersebut jika di depan rumahnya sahaja ada pengawal keselamatan yang bertugas 24 jam semata-mata risaukan si pencuri yang mungkin masuk mencuri? 

Kunci ketenangan hanyalah satu dan kita semua memilikinya iaitu kembali kepada fitrah kehidupan. Semuanya telah diajar dan terkandung di dalam Islam. Kita diajar untuk menyeimbangkan kehidupan dunia dan kehidupan akhirat. Jika hati merasa resah dan gelisah, di saat diri dirasakan terlalu lemah untuk berdiri dalam menghadapi badai kehidupan, tenangkanlah hatimu dengan mendekatkan diri kepada Allah, bacalah dan fahami isi Al-Quran. Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan kepada kawan-kawan, sama-samalah kita muhasabah diri, sama-samalah kita perbaiki hidup kita dalam meraih keredhaan Allah dan kasih sayang Baginda Rasulullah S.A.W.




0 comments:

Post a Comment