Friday 26 October 2012

Kena Attack la pulak..haha

Assalamuailaikum w.b.t...

Alhamdulillah semalam sempat juga beraya dengan ahli keluarga dan sanak saudara,  dan malam sebelum hari raya kepala saya ini asyik fikir apa la jawapan yang nak bagi kali ni dan dah boleh agak siapa akan mula bertanya dan siapa yang akan bertanya. Kemudian selepas dari menunaikan solat hari raya dan selepas menukar baju, kami satu keluarga beraya terlebih dahulu sesama sendiri memohon maaf kepada abah dan mak. Raya kali ini hanya 3 orang ja anak anak yang dapat balik berhari raya. Adik kedua dan ketiga saya tak dapat balik disebabkan komitmen kerja. Untuk first time, lepas solat sunat hari raya, saya dah tukar pakai baju biasa disebabkan tahun ni tak ada baju melayu edisi raya. Waktu hari raya Aidilfitri saya bertugas di Tawau dan beli sehelai jubah saja. Jadinya lepas solat sunat hari raya saya terus tukar baju biasa.

Kemudian kami anak beranak pergi ke rumah pak ngah saya di Alor Star. Disebabkan tok dan Awa belah keluarga mak sudah meninggal dunia, jadinya setiap kali raya, memang selalunya adik beradik mak akan berkumpul di rumah pak ngah. Meriah jugak kali ni sebab boleh kata semua adik beradik mak ada. Masuk ja ke rumah semalam semua tegur "wah lamanya tak nampak ang Jo". Besala tu dah raya puasa tak balik memang la tak nampak. Tak sempat nak duduk waktu tengah bersalam terus kena attack dengan saudara mara. Antaranya "Jo, tahun depan bulan berapa?" , ""bila nak tumbang lembu ni?" , "bila kita semua nak buat rombongan ni" , "Nani dengan fikri dah nak sarung cincin, Jo bila lagi? mana boleh depa potong line" "Jo cepatla sikit, kami semua tak sabaq ni". haha macam-macam lagi la kena serangan sampai tak boleh nak lari. Nani tu saudara perempuan yang muda setahun, fikri pulak adik no dua. Pastu apa lagi, tak bagi jawapan banyak semalam, sengih ja dan cakap,  "nak kawin gena, tahun depan ja dah dua kenduri family kita, next tahun 2014 si aifa pulak nak kenduri, Jo tak da chance la nak menyelit. 

Memang jawapan tak serbaguna langsung tapi dah asyik kena attack maam tu sampai tak tau nak cakap apa lagi. Beasala tu, kena tanya macam-macam tu tandanya adik beradik saudara mara semua sayang tu. Untung depa ambik berat. Yang lagi best dari kecik sampai yang besaq dok attack dengan soalan yang sama. Kira semalam tu memang jadi topik utama perbincangan keluarga besar kami. Haha lawak pun ada. Semalam siap kena panggil duduk kat meja makan dan mak sedara mak sedara duduk keliling bertanya bab kahwin ni. Bukan taknak kawin, tapi dah try tapi tak berjaya nak wat gena, nak tengok org kawin pi la masuk minang anak dara sapa pun yang agama dan akhlaknya bagus, insyaallah org terima kalau semua dah sepakat. Tu dia jawapan yang keluar semalam dalam sengih-sengih dan muka yang merah sebab malu. Hahaha nak wat gena dah memamg betul kan. Lepas tu mula la kecoh hat ni la, kawan makcik ni la itu ini la, tapi time tu tak amik port dah, time tu lebih kepada perbincangan mak-mak sedara. Perbincangan ka? macam gosip kot haha.Hmm mungkin satu benda yang saudara mara lain tak tau tentang usaha diri sendiri. Bukan tak berusaha untuk mencari, berusaha tapi dah tak berjaya nak wat gena. Dari last year berusaha dan selalunya akan gagal bila masuk sesi berkenal-kenal dan "berkawan dulu". Sering kali hati merasa tak tenang dan tak dapat ketetapan hati.

Kadang-kadang bila hati dah pasti, orang belah sana pulak yang buat taktau, pastu kadang-kadang bila lepas kenal, sendiri ragu-ragu padahal orang sana pula yang macam tunjuk minat. Akhirnya memang sampai la ni tak berkomitmen. Mungkin sebab prinsip sendiri yang taknak ada ikatan apa-apa selagi orang itu bukan halal buat diri ni yang sebabkan kegagalan dan mungkin juga tak wujudnya perkataan sayang sepanjang proses berkenalan itu menyebabkan orang ragu-ragu. Boleh jadi yang paling romantik kot, dengan syarat dah halal buat saya. Kalau dah ada ikatan pertunangan tu, kira dah halfway la tu, bolehla tunjuk sikit kasih sayang tu. Tapi end of the story nya, Allah belum mengizinkan saya menjadi imam bagi seorang wanita bergelar isteri. Siapala muslim yang taknak mendirikan mahligai rumah tangga sekaligus melengkapkan separuh dari iman kan..Belum jodoh saya dan akan terus berusaha dalam mencari permaisuri hati. Insyaallah perancangan Allah itu lebih baik dari perancangan kita sebagai hambaNya. Tapi memang bestla bila berkumpul ramai-ramai satu family ni, macam-macam ragam dan karenah boleh tengok dan dari situlah lahirnya semangat kekeluargaan agar ikatan pertalian darah ini tidak terputus... oh last sekali, kalau ikut hukum berkahwin, tak sampai hukum wajib lagi ni. hehehe. 


0 comments:

Post a Comment